lördag 25 oktober 2008

Mamma Mia!

Mamma Mia är ett sånt där uttryck som man kan använda istället för herregud. Herregud känns lite fel att använda för mig eftersom jag inte tror på gud. De gudar jag tror på heter Elton John, Dean Martin och Tommy Körberg...fast att kalla dem för gudar är kanske att ta i lite. Fast när jag var yngre och när jag började dyrka Elton John så hittade jag faktiskt på en egen religion som hette just Eltonism. Hans låtar var som psalmer för mig, en tröst i mörkret och en enorm hjälp när man ville lära sig engelska. Genom att översätta låtarna så lärde jag mig en del. Något jag fortfarande minns att jag lärt mig är att one horse town INTE betyder en häst stad. Man kan inte översätta allt direkt, uttryck kan bli minst sagt luddiga i en översättning. För det regnar ju inte katter och hundar fast man på engelska kan säga it's raining cats and dogs.
Men Mamma Mia! är förutom ett uttryck också en film. En film baserad på en musikal (som jag inte har sett). Filmen däremot, den har jag sett. Jag såg den med min bästa kompis i Norrköping dagarna efter att den hade haft premiär. Colin Firth medverkade och då är det sevärt eftersom han är en läckerbit. Tänkte att eftersom jag även gillar ABBA så borde ju filmen vara bra. Den var inte bra. Den var underbar! Fantastisk! Gudomlig! Otrolig! Himmelsk! Finns det fler ord som är i den kalibern så är filmen även det, jag kan bara inte komma på orden. Hur som helst så tvingade jag iväg min far att se filmen ett par dagar efteråt. Sedan blev det min bror med flickvän som fick följa med. Och till sist lyckades jag även få med min sambo. Det blev med andra ord 4 gånger på bio.
DVDn är förhandsbokad på internet och jag längtar tills den dagen då den dimper ner i min brevlåda. Men eftersom jag är ganska otålig så har jag en ok kopia redan och tittade på den ytterligare en gång. Sen en gång till. Och igår blev det TVÅ gånger på raken. Jag och min bästa kompis satte alltså på den direkt efter att vi sett den. Nu kanske ni tycker att det låter löjligt, och det gör det egentligen! Nästan så man skäms. Men jag skulle kunna gifta mig med filmen. "Tager du, Maria, denna film, att älska i nöd och lust tills döden skiljer er åt?" Ja, det gör jag. Något annat som jag gör är att överdriva en aning. Överdrifter är perfekta att använda när man vill få fram att man liksom verkligen tycker en film är sketabra!
Bra skådespelare, extremt vackra miljöer, bra musik, rolig dialog, romantik och förväxlingar. Och så Colin Firth. Fan, Pierce Brosnan ser med bra ut. Stellan går med an! Fy satan, nästan så Meryl Streep är sexig i dom där jävla hängselbrallorna! En annan ser ut som hej kom och hjälp mig som 30 och hon är läcker som 60? Ack du sköna orättvisa värld...Mamma Mia!

1 kommentar:

Anonym sa...

Å gud ja filmen är kanon! Har fixat ett eget ex o kollade med barn o sambo. Sambon tyckte den va öken men ja skrattade, grät o tjöt i vanlig ordning ja som när vi såg den!! ASG!!
Ska nog skaffa sånna blå hängselbrallor....*funderar*
Ha det gott!!
ANN