tisdag 9 juni 2009

Bamse gör mig förvirrad

Bamse, inte förvirrad.


När jag sjunger Bamse-låten (ja, jag sjunger den ofta faktiskt, jag har barn!) så sjunger jag på ett sätt.
Och så hör jag låten med en helt annan text!
Hur i helskotta ska man veta vad som är rätt och riktigt? Mitt barn blir ju förvirrat.

Så här sjunger jag den:

Heja Bamse starkast är vår Bamse, men han tycker inte om att slåss

Dunderhonung, farmors dunderhonung, äter han för att bli stark förstås

Men kommer det en stöddig typ och ger en liten svag ett nyp

Så får han akta sig, ja, för Bamse är allas vän

Heja Bamse, starkast är vår Bamse, han är lika snäll som han är stark

Så här har jag hört den med:

Heja Bamse starkast är vår Bamse, men han tycker inte om att slåss

Dunderhonung, farmors dunderhonung, äter han för att bli stark förstås

Men kommer det en stöddig typ och ger en liten svag ett nyp

Så laddar Bamse upp igen med dunderhonungen

Heja Bamse, snällast är vår Bamse, lycklig den som har en sådan vän

Ja...mycket har man att fundera över.

1 kommentar:

Jenny H sa...

Här kommer Jenny, räddaren i nöden! (*skojar*)... En sådan förvirring måste ju redas ut! Jag sökte "Bamse" på Spotify och hittade Bamse-skivan som heter "Bamse - världens starkaste björn".

Efter att ha lyssnat några gånger på texten till "Signatur - från 'Bamse - världens starkaste björn'", och korrigerat dina två texter fick jag ihop en tredje variant, som måste vara den rätta, såtillvida jag inte hörde fel förstås. Men nu har jag lyssnat flera gånger och verkligen korrekturläst texten. ;-)

Det blev som sagt en tredje variant, delar av dina två med några små korrigeringar. Här är texten:

Heja Bamse, starkast är vår Bamse, men han tycker inte om att slåss

Dunderhonung, farmors dunderhonung, äter han för att bli stark förstås

Och kommer någon stöddig typ och ger en liten svag ett nyp

Då får han akta sig, jamen, för Bamse, allas vän

Heja Bamse, snällast är vår Bamse, han är lika snäll som han är stark