lördag 17 januari 2009

Fotboll...

Det finns något som en hel drös med tjejer avskyr som pesten. Med en hel drös menar jag i stort sett alla. Om jag skulle gå efter statistik från Familjeliv så är det väl en sådär 90% av den svenska kvinnliga befolkningen som gärna skulle utrota detta totalt. Vad jag talar om? Fotboll såklart. En underbar sport som mestadels killar verkar älska. Ändå är det mest tjejer som sedan snackar jämställdhet men sport verkar ändå vara något "bara killar ska hålla på med".
Men, men, nu ska jag inte vara sådan för det är inte riktigt jämförbart.
För en så där 6 år sen avskydde även jag fotboll. Det var 90 trååååkiga minuter, det var massa svettiga karlar som sprang runt och jagade en boll och det var något som man bara inte kunde titta på.
Sen blev jag kär.
Inte i fotboll utan i en fotbollssupporter. Och insåg att man kanske skulle sätta sig in lite i det där med fotboll, ja, ge det en chans helt enkelt.
Sagt och gjort, jag satte mig in i det. Lärde mig hur spelet skulle spelas och insåg ju att det faktiskt är riktigt roligt.

Vad är väl en match på stadion? Den kan ju vara alldeles tråkig och dötrist eller alldeles, alldeles underbar...
Man måste ju trots allt ge saker och ting en chans. Vill man inte tycka om eller älska så slipper man. Jag har i alla fall lärt mig älska det.

Hur som helst. Fotboll är stort, enormt stort. Världen över så älskar man den här sporten.
I England speciellt. Där är Premier Leauge i full gång.
Topp tre i tabellen just nu är Manchester United, Liverpool FC och FC Chelsea.

Jag har inget favoritlag i Premier Leauge. Ska jag heja på något lag vad gäller England väljer jag Watford, inte för att jag bryr mig direkt men för att det är Sir Elton John's "lag".
Men just nu hoppas jag att liverpool kammar hem bucklan. De har inte vunnit på ett tag nu. Det är deras tur nu tycker jag. Europas mest framgångsrika lag eller något sådant har jag för mig de är, men det var ett tag sen de vann Premier League.

Det är 38 omgångar som ska spelas och mer än hälften är avklarade. Så mycket kan ju hända. Men i år hoppas jag ändå att Liverpool vinner. Bara för att så där.
Och för att hedra Liverpool så har jag gjort en liten slideshow till deras ära.
Inte för att jag älskar liverpool eller för att jag helhjärtat följer deras vara eller icke vara i engelsk ligafotboll utan för att det är roligt att göra slideshows i Windows Movie Maker.
Och för att låten som de har som "signatur" är så fruktansvärt bra (You'll never walk alone). Och så kanske mest för att min favoritversion av den låten sjungs av en favoritartist. Ni kan aldrig gissa vem...ja, okej då. Ni gissade väl rätt då.
Men ändå, för Liverpool:

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, visst har världen blivit lite lite större efter att man kärat ned sig i en fotbollskille??? Eller är det så att man själv blivit mindre??? Ha ha ha... Jg gillar också fotboll iaf! Puss på re! Gillar att läsa det du skriver! Fick stora leenden och varmt skratt i magen när jag läste om Tommy Körberg... ha ha..