tisdag 9 december 2008

Åh nej...inte nu igen!?

Jag vet inte vad som är fel i Hollywood. Har de tappat fantasin eller vad är det frågan om?
Det är remakes och remakes och åter remakes. Gärna tar de en suverän asiatisk produktion och saboterar totalt med slätstruket manus och träiga skådespelare för att tjäna pengar. Kan ni amerikaner läsa en textremsa?
Shutter, en riktigt bra och läskig film gjordes om i amerikansk tappning. Joshua Jackson spelar huvudrollen. han må se söt ut och vara en hyffsad skådis- men varför? Originalet är så mycket bättre. Den amerikanska är lika läskig som Bamse i jämförelse!

Men sen är det ju också så att gamla klassiker ska göras på nytt. Och visst, när det kom en film från 40-50-talet så kan jag tycka det kan vara okej att göra en modern variant av filmen. Som Unga kvinnor tex, Katharine Hepburn gjorde den 1933. June Allyson 1949 (vad nu det skulle vara bra för efter bara 16år?) och så Winona Ryder då 1994.
Men så läser jag idag att det ska komma en "modern" version på Den Vilda Jakten på Stenen!?Varför? Varför, varför, varför!? Jag förstår ärligt inte. En film från 1984 är ju inte direkt lastgammal. Javisst, den har 24 år på nacken men det är ändå inget omodernt med den bortsett från att man idag kanske kan småle lite åt kläderna och frisyrerna.
Vem ska spela huvudrollerna? Michael Douglas ÄR Jack Colton och Kathleen Turner ÄR Joan Wilder.
Jag vågar knappt tänka tanken på vilka som kommer göra det. Ben Affleck? Brad Pitt? George Clooney? Någon okänd kille?
Lindsay Lohan? Jennifer Lopez? Julia Roberts? Någon annan?
Visst kan det bli bra, det är inte det jag säger. Men varför? Hitta på något nytt istället! Vill man se en romantisk äventyrskomedi så finns faktiskt Romancing the stone att hyra på DVD. http://www.lovefilm.se/film/12917-Den+vilda+jakten+p%E5+stenen.do

Inga kommentarer: