fredag 12 december 2008

Lussefirande...

Klockan 7 imorse, mitt i snövädret stod man på gården till dagis. Ett hundratal (jag vet inte, är dålig på att uppskatta folk) förväntansfulla föräldrar med kamerorna i högsta hugg och ett gäng tisslande och tasslande dagisbarn i sina små kostymer.
Sen kommer de, ett tåg med små lucior, alla sjungandes i olika tonart. Efter dem en radda med små pepparkaksgubbar- och gummor. Och till sist alla små tomtenissar. Min dotter var en liten tomtenisse.
Det var så sött och det var så fint.
Det enda som överskuggade detta lilla luciafirande var att man står där med en kamera för 10,000 och så kan man inte ta ett enda kort eftersom det är 7 på morgonen och för mörkt. Blixten är för liten för att lysa upp på sånt långt håll och det är omöjligt att hålla kameran still för att undvika suddighet om man körde manuellt.
Om någon läser det här som är fotokunnig och nu tänker lämna en kommentar i stil med "Men hallå, du hade ju kunnat göra si och så"...så gör inte det. Lider tillräckligt av att inte ha några bilder alls :-D

För övrigt är det IDOL-final nu ikväll, jag är väl en av de få svenskar känns det som som faktiskt inte tittar. Jag hade till och med glömt bort det! Blev påmind läsandes en blogg (http://vastragotaland.blogspot.com/) och nu vill jag nästan glida in till TVn och kolla vem som vinner.
Men jag är för trött, dessutom har jag fastnat totalt för City Bloxxs som var med i min nya mobiltelefon och jag har mycket kvar på tredje och avslutande boken i Stieg Larssons Millenuium-trilogi. Så mycket att göra men så lite tid...
Men jag törs nog ändå säga att Kevin vinner. Det säger ju alla andra :-)

1 kommentar:

Västgötskan sa...

Tack för smygreklamen.. ;-)

Visst är det irriterande med fotografering på luciatåg? Vi har (haft) samma problem. En mörk matsal där de tänder "mysbelysningen" så korten blir antingen alldeles svarta eller också gryniga.. KASS! :-(