tisdag 24 mars 2009

Kan man inte säga grattis ens?

Ja, först ska jag väl säga att jag inte sagt grattis själv och man ska inte kasta sten i glashus.
Så jag börjar med att skriva GRATTIS till Tommy Körberg och hans fru som fått barn. En liten dotter som ska heta Elvira. Hon föddes på Södersjukhuset lördagen den 14 mars och var 54 cm lång och vägde 3,8 kg.

Men det här inlägget handlar mest om att jag på olika forum och i kommentarer på artiklar om det nyblivna föräldraparet ofta nämns om att det är synd om flickebarnet som har en gammal pappa. Kan man inte säga grattis ens?
Karln har blivit pappa! Grattis säger man då. Han är trots allt bara 60 år, man blir trots allt ofta över 80 år i Sverige idag. Och jo, man kan faktiskt vara pigg som 80 år. Varför är det synd om lilltjejen? Herr Körberg har ett jobb som innebär att han kan vara hemma dagtid, han tjänar multum med pengar och kan med andra ord ge henne både närhet och kärlek och dessutom god standard. Många andra pappor måste jobba dagtid och pengar är ett problem för många. Men nej då, det är synd om Elvira, för det är skitsamma med allt eftersom han är 60 år.
Jag såg Tommy Körberg senast för ungefär ett halvår sedan, när han spelade Higgins i My Fair Lady på Oscars. Karln skuttar runt på bordet och dansar och sjunger. Så bara för att man är 60 år betyder det alltså inte att man ligger för döden i sängen.
Nej, jag menar inte att jag tycker att man ska vänta tills man är 60 för att skaffa barn - men det han heller inte gjort. Han har ju två pojkar sen tidigare, 31 år och 13 år. Men oj så svårt det ska vara att glädjas för hans skull att han hittat kärleken på äldre dagar och får barn med henne! Kan man inte unna honom det? Precis som man ska unna alla andra det?
Dessutom finns det aldrig några som helst garantier hät i livet.
Min mamma dog när jag var 2 år. Hon var 33 år.
Att bli sjuk kan inträffa när som helst i livet och även om risken ökar med åldern så är det ändå inte säkert.
Så gratulera karln för fan istället för att sitta och gnäll över hur synd det är om hans dotter. Hon kommer älska sin far ändå.

Så jag säger det igen.
Grattis till dottern Körberg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

ha ha ha, kan bara tänka mig hur det ser ut!!!!

Anonym sa...

GRATTIS körberg!! Håller med dig Dino!!