fredag 6 mars 2009

Skilda världar

Nej, jag pratar inte om den där sketna såpan som gick på TV för massa år sen utan om något helt annat. Fotboll och Henke Larsson. En av svensk fotbolls största namn. GreNoLi, Henke och Zlatan - det är liksom namn som alla känner till. Eller borde känna till. I alla fall om man är någorlunda bevandrad i sportens värld.
Men hur som helst...Henke har skrivit på kontrakt för ytterligare en säsong i Hif. Och han halverar sin lön. Det smälls upp med enorma rubriker - Henke halverar sin lön!
Han tjänar nu "bara" 225,000 i månaden. ja, vad säger man? Skilda världar som sagt. 225,000 tjänar jag inte ens på ett år. Nu när jag slitit arslet av mig på mitt vikariat så har jag 15,000 i månaden, brutto. Skulle jag få fast anställning skulle det alltså innebära ungefär 180,000 på ett år. Orättvist skulle jag vilja säga.
Ja, Henke är bra. Ja, det är skitbra för svensk fotboll med lite kända namn. Ja, det är bra för sportens utveckling att ha stora stjärnor i allsveskan.
Och nej, 225,000 i månaden är egentligen inte så mycket pengar om man ser till lönerna hos riktiga proffs (jämför man med de riktigt stora grabbarna i de stora ligorna är det ju en flugskit i havet). Men ändå...225,000 i månaden!!! Jag skulle som sagt vara ASNÖJD med det på ett år. Men nej, det är skilda världar.
Det får man leva med.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hoppas att du förlåter mig nu, men så fort jag ser "fotboll", "DIF", "hockey" eller något som kanske eventuellt möjligtvis har med sport att göra i din blogg, så skummar jag den MYCKET löst, för det ääääääär ju så tråkigt...! F´låt... =)

Så därför kommer denna kommentar INTE Att handla om det nu nyss skrev, såg nåt om Zlatan - utan om kläder! =D

NÄR får vi se bröllopsbilderna!? Hår, klänning, smink, allt vill jag se ju! =D

KRam på dig!

Västgötskan sa...

Det hade väl varit jättebra om fler gjorde som Henke. I alla fall inom företagsvärlden. Alla VD, chefer osv kan halvera sina löner. Jävlar vad vi skulle "tjäna pengar"! :-D

Beas sa...

Föredömligt att halvera lönen...men ändå tokmycket pengar. Svindlande! Undras hur mycket som försvinner i skatt? Eller...de har säkert pengarna placerade utomlands någonstans...typ Schweiz eller något.

Söndag idag. Barnen tittar på Shrek. Maken snickrar....och jag surfar in en sväng till dig.

Livet är gött!

:-D

Kram