onsdag 12 november 2008

Hjälpa till, sa Pulvret...

NEJ, skrek morfar.

Nu skriker inte morfar mer, för morfar dog idag. Pulvrets morfar alltså. Mannen som låg bakom böckerna om Pulvret. Lasse Sandberg. Tillsammans med sin fru Inger skrev han massa klassiska barnböcker; Spöket Laban, Pulvret, Lilla Anna och Långa farbrorn och Tummen för att nämna de mest kända.

Min dotter älskar dem alla. Speciellt Pulvret. Jag älskade Pulvret med när jag var liten. Just boken som heter "Hjälpa till, sa Pulvret". Morfar som ska steka pannkakor och Pulvret som vill hjälpa till...det går inte så bra. Böckerna är så mysiga. Och nu är han död. Nu får han springa runt på slottet Godmorgonsol tillsammans med spöket Laban och spöka.

Vila i frid, Lasse Sandberg.

3 kommentarer:

Bodil sa...

Usch, vad trist. Han skrev många bra barnböcker, jag gillade honom. Sov gott, Lasse.

Anonym sa...

Neej! vad trist....jag läste alla dessa böcker för mina barn o de är störtsköna! RIP Lasse=(

Anonym sa...

Nämen åh, jag trodde E;s morfar dog idag! Herregud, blev alldeles gråtig en sekund!
Men visst, det är trist att Pulvrets morfar har dött med... =/