lördag 1 november 2008

Biobesök

Jag älskar att gå på bio. Dels för att jag är ett riktigt filmfreak men även för att det är så mysigt. Man sitter bekvämt (iaf gör jag det, men jag är inte så lång), det är mörkt, bra ljud, stor bild, popcornen smakar bättre på bio, drickan är kallare än hemma och så är det gemenskapen. Negativt kan dock vara att en del inte förstår att man ska vara tyst på bio. Ja, man får skratta när det är en komedi, lite viskningar sinsemellan då och då bryr jag mig inte heller om men det finns folk som konstant pratar och en del stänger inte av ljudet på mobilen, vissa ska hångla så det smaskar och låter mer än vad det gör om ett slagsmål i en ankdamm. Och då är det ändå vuxna människor som låter! Vuxna människor som inte respekterar att andra har betalat en hundring var för att se en film.
Idag var jag med min dotter och såg Mamma Mu och Kråkan på bio. Det var hennes första gång på bio. Det var med skräckblandad förtjusning som vi gick. Jag sa åt henne att på bio sitter man still, man pratar inte utan man viskar om man nu prompt måste säga något och återigen; man sitter still. Hon är 3½ år och lyssnar ju inte alltid på vad man säger. En film hemma kan vara rolig i 5 minuter och sen är det lek som gäller. Så jag bävade inför biobesöket. Tänk om hon pratar högljutt hela tiden och börjar gråta när jag säger åt henne att vara tyst? Tänk om hon ska springa runt och dona inne i salongen?
Men vi kom, vi såg, vi åt popcorn. En knattemeny åt henne (liten MER, liten popcorn och en LEGOleksak) och en Hollywoodmeny åt mig och sambon.
Hon satt som ett litet tänt ljus och mumsade sina popcorn och tyckte det var hur kul som helst att gå på bio. Salongen var mer än halvfylld och ingen, alltså INGEN sade ett knyst. Det var inget spring av små fötter, det var inga små barnaröster som babblade oavbrutet och inga snyftningar eller skrik. Det var...tyst! Det enda som hördes var Rachel Molins råmande och Johan Ulvesons kraxande från bioduken.
Vad betyder då detta? Jo, barn har bättre vett och etikett än vad vuxna har på bio.
Lär av era barn - de är bättre än vad vuxna är. MU!

1 kommentar:

Anonym sa...

Men va duktig hon var!! Kan se henne framför mig den lilla söt Em med poppisar o stora ögon!
Krama henne från mig=)