torsdag 27 november 2008

Ja, många gör det säkert men inte alla!

Klickar fram aftonbladets hemsida...har inte varit ute på nätet mycket alls på de senaste dagarna då jag valt att titta på film istället för att surfa men nu som sagt skulle jag kasta ett getöga och se om något speciellt har hänt.
Och det har det ju, som vanligt. Orkar dock/dessvärre inte läsa men kommer sedan till en artikel där en 28-årig reporter klär ut sig till en 82-årig tant (http://www.aftonbladet.se/nyheter/vagardubligammal/article3864993.ab) och om att ingen ser henne. En gammal tant är ingenting värd - det är det artikeln går ut på.
Jag vet ju inte hur alla andra fungerar men jag vet hur de i min egen närhet fungerar. Och det är då ingen av de jag känner som skulle behandla en gammal tant på det sättet.
När jag jobbade i butik och det kom in en äldre människa så hjälpte jag henne/honom precis som om det vore vem som helst. Ibland även lite mer. Just eftersom de kunde säga "Jag kan ju ingenting om det här..." så var det ju bara att fråga vilken ålder barnbarnet hade och sedan försöka plocka fram något för den åldersgruppen. Det brukade bli bra.
Ser en person skruplig ut så hjälper jag gärna till med dörren, jag lyfter gärna upp resväskan på tåget, jag erbjuder alltid min plats på bussen och så vidare.
Vart är den här undersökningen gjord? I Stockholm? Betyder det att stockholmare inte har vett och etikett eller någon form av empati? Ja, jag vet inte. Jag vet bara att många, fast långtifrån alla, faktiskt både ser, bryr sig och hjälper äldre.
Det står att "bilarna tutade när hon försökte gå över gatan". Fan, i Stockholm tutar bilarna åt MIG när jag inte tar mig över i tid.
Respekt möter man med respekt. Att få ett rapp av käppen för att jag inte släpper en tant före mig i kassan skulle däremot INTE bemötas med respekt. Varför ska man släppa före en person bara för att han/hon är äldre? Står jag med en fullastad vagn och personen bakom bara har några få saker släpper jag alltid före. oavsett ålder. ALLA ska man bemöta med respekt och ett vänligt leende. Inte bara äldre.
Till sist - den enda som skulle få ge mig ett rapp med käppen...det är House ;-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev alldeles gråtig när jag läste om tjejen som log och log när "tanten" betalade med mynt!! Men det där med att gå före i kön hajar inte jag heller. Jag är gammal, släpp fram mig. Jag är gravid, släpp fram mig. Jag är rödhårig, släpp fram mig. Jag har gröna vantar, släpp.... ja, you get me... =D

Anonym sa...

Tyvärr är det så att det där med att släppa fram någon fungerar inte idag. Visst släpper jag gärna förbi någon om det är av den anledningen att dom ska gå och sätta sig och vänta på att maken/makan betalar inga problem, Med att särbehandla folk oavsett situation är enligt mig fel. En människa är en människa oavsett ålder och ska behandlar med respekt och ge respekt.

Anonym sa...

Du är precis ute efter det jag menar. Om man kan släppa förbi en gammal människa så ska man kunna släppa förbi en ung människa dock ska ingen oavsett ålder ta förgivet att man har rättigheter att begära att nån ska flytta på sig eller ge upp sin plats. Men självklart som du säger så ger man upp platser till dom som behöver det bättre

Anonym sa...

Underbart! Ha ha.. gillas också House...